Amor fati: omarm je lot!

Onlangs zag ik een interview met de abt van de abdij van Orval. Lekker bier maken ze daar trouwens! De abt verwees naar de Dalai Lama die heeft gezegd dat een probleem pas een probleem is als je het kunt oplossen. Als je het niet kunt oplossen is het geen probleem maar een gegeven. Een interessante gedachte. Zo origineel is die gedachte trouwens niet. De stoïcijnen vonden ook al dat je je niet druk moest maken over zaken waar je geen invloed op hebt, die je niet kunt oplossen dus. En er is een klein legertje filosofen, van kerkvader Augustinus tot Nietzsche, dat zei dat je je lot moest aanvaarden, omarmen, liefhebben zelfs.
Maar origineel of niet, het blijft een interessante gedachte, omdat die aangeeft waar je je druk over moet maken en waarover niet.
Het einde van het jaar is de tijd van de lijstjes en goede voornemens. Bij mij hebben de goede voornemens niet alleen betrekking op het nieuwe jaar, maar ook op de periode die in het oude jaar al begint: de kerstvakantie. Het is een gegeven dat mijn lijstje van voorgenomen activiteiten altijd langer is dan de vakantie zelf. Een gegeven, dus maak ik me er niet druk over dat ik niet al mijn voornemens in daden kan omzetten. Een paar voornemens kan ik inmiddels doorstrepen, of bijna. De keuken heeft een grote beurt gehad, ik heb wat geschilderd, gekookt voor en lekker gegeten en gedronken met vrienden en familie. Het boek “Goede mannen” van Arnon Grünberg is bijna uit.
Van het lijstje met te bezoeken tentoonstellingen kan ik alleen “Bloot – het kwetsbare lichaam” in museum Kranenburgh in Bergen doorstrepen. Gezien mijn fascinatie voor het naakte bestaan, was een reisje naar Bergen een must.
De tentoonstelling laat zien hoe het kijken naar bloot verbonden is aan het kijken naar de wereld. “In de jaren ’60 stond bloot voor vrijheid en puur natuur. Hoe verhoudt de nieuwe preutsheid zich tot de grenzeloze openheid van het internet? Staat bloot nog wel voor open en eerlijk”, aldus een passage van de introductietekst bij de tentoonstelling.
De expositie viel mij eerlijk gezegd een beetje tegen. De woorden die werden gebruikt om de tentoonstelling in te leiden, waren groter dan de geëxposeerde werken waarmaakten. Er was weinig bloot te zien. Niet dat dat per se moet, maar ik had het toch wel een beetje verwacht. En bij veel van de werken was de relatie met het thema ver te zoeken. En dat is natuurlijk belangrijker dan het ontbreken van de nodige dosis naakt.
Het boeiendst was nog dat men uit hun vaste collectie, van schilders van de Bergense school een aantal schilderijen had geselecteerd, die een relatie met de tijdelijke expositie weerspiegelden, en die de worsteling lieten zien van de Bergense kunstenaars met de maatschappelijke acceptatie van het weergeven van naakt.

matthieu wiegman, susanna
Matthieu Wiegman: Susanna

Ik heb al met al geen spijt van mijn reisje naar Bergen. Het zet mij weer aan het denken over wat ikzelf wil in mijn kunst, waarin het naakt ook een centrale plek inneemt. En natuurlijk hoef je in je leven niet alleen dingen te doen, waarvan je van te voren weet dat die een doorslaand succes zullen worden. Je moet af en toe een gokje wagen, nietwaar? Je moet ook open staan voor iets wat je nog niet kent. En als het dan tegenvalt, is dat kennelijk je lot. Ik aanvaard het met liefde: “amor fati”!
Iets wat ik ook nog niet ken, maar wat ik toch eigenlijk altijd wel had willen doen, is de Nieuwjaarsduik. Dit jaar, nee volgend jaar, aanstaande 1 januari dus, gaat het gebeuren. In mijn omgeving lopen de reacties uiteen van “leuk, stoer, dapper” tot “jij bent echt gek”. Ik ga het toch doen. Ik weet niet hoe het koude water me gaat bevallen, maar dat zie ik dan wel weer. Als het me tegenvalt, is dat een gegeven, geen probleem. En uiteraard is mijn Nieuwjaarsduik bloot.
Ik wens jullie een goede jaarwisseling en alle goeds voor 2019!

2 gedachtes over “Amor fati: omarm je lot!

  1. Wat een ontdekking om deze auteur te leren kennen! Voor mij was Erie niet meer dan ‘de beleefde man’ bij het koffiezetapparaat, maar nu blijkt hij een interessante, kunstminnend en filosofisch MENS te zijn.

    Hij leest juist dát boek waar ik maar niet aan toekom (nachttrein naar Lissabon) en bezoekt de tentoonstelling in Bergen waar ik wél aan toekom (over naakt in de kunst). Zijn blog heb ik voorgelezen aan mijn vrouw.

    Nu wil zij opeens ook een nieuwjaarsduik doen op 1 januari. Dat is geen probleem; het is een gegeven. Niet meer te stoppen. Zelf hoef ik de dood niet te trotseren om te bewijzen dat ik leef. Ik ga ook niet schommelen op de rand van een ronkende vulkaan. Ook niet als mijn tijdgenoten dit als heel cool zouden veronderstellen….

    De tentoonstelling Naakt was erg leuk om te bezoeken. Maar omdat ik zelf geen beeldende kunst maak, had ik waarschijnlijk wat minder hoge verwachtingen….

    Eén van de hoogtepunten was een groepje pubers te aanschouwen die het lullenvaasje ontdekte en al giebelend met elkaar er foto’s van maakten en er suggestieve bewegingen bij maakten voor hun Selfie’s. Deze, boeiende, kruisbestuiving tussen beeldende kunst en theater laat wel zien hoe ongemakkelijk opgewekte verlangens zijn te ‘handelen’ in het geval kunst die oproept. Vandaar ook dat expliciete seks of tonen van geslachtsdelen niet echt tot het kunstdomein behoort.

    Boeiend was de video waarin een vrouw werd verwijderd van een expositie omdat ze zichzelf als kunst had tentoongesteld. Althans, haar vulva stond centraal in de performance. Het blijkt dat dit niet thuishoort in een museum, maar het was wel een zeer manmoedige (vrouwmoedige?) poging om zoiets aan de orde te stellen.

    Ik wens iedereen die dit leest een fijn 2019 toe. Met veel geestelijk voedsel, authentieke en Erietieke gedachten, die het zinloze leven toch weer een zweem van zin geven.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie